موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823Estimating the Velocity Distribution in Narrow Combined Sewers using Entropy Theoryبرآورد توزیع سرعت در کانال های مرکب فاضلاب روتنگ با استفاده ازتئوری آنتروپی11811493710.22092/idser.2018.109139.1182FAرسول دانشفرازدانشیار گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه0000-0003-1012-8342مرجان معظم نیادانشجوی دکتری عمران- مدیریت منابع آب، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریزسینا صادق فاماستادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه مراغهJournal Article20170112<span>Estimation of flow velocity distribution is considered to be one of the main issues in the open channels, sewers, and rivers.<span> Occurrence of the maximum velocity phenomenon below free surface (</span>Dip phenomenon), is cause of concern and complexity for estimation of the velocity distribution in open channel flows. In this paper, the velocity distribution in the narrow sewer combined channels was estimated using the entropy theory, and the impact of different cumulative distribution functions on the velocity distribution has been investigated. Accuracy evaluation of Marini and Chiu entropy functions in the estimation of the velocity distribution and parameters suggested that a new model with higher accuracy can be proposed in order to optimizethe velocity estimation in these types of channels. Also, the comparison between field data of former studies and the result of proposed model indicated that the proposed model is in accordance with field data in the different levels and depths of channel. The results also showed acceptable accuracy of the proposed model in the velocity distribution estimation (R<sup>2</sup>=0.86, relative error = 11%, MAPE = 7.84% and RMSE = 0.0758). Further, comparison of proposed model and Chiu velocity distribution model shows that the proposed model has better performance in spite of more simplicities than other existing models. </span><span lang="FA">برآورد توزیع سرعت جریان از مباحث مهم در هیدرولیک جریان کانالهای روباز، فاضلابروها، و رودخانههاست. وجود پدیدۀ سرعت حداکثر زیر سطح آب (پدیدۀ دیپ)، برآورد توزیع سرعت را در جریانهای روباز با پیچیدگیهایی مواجه میکند. در این مقاله توزیع سرعت در کانالهای مرکب فاضلابرو تنگ، با استفاده از تئوری آنتروپی</span><span lang="FA">برآورد و تأثیر توابع توزیع تجمعی مختلف بر منحنیهای توزیع سرعت بررسی شده است. مقایسۀ نتایج دو تابع آنتروپی چیو و مارینی در برآورد توزیع سرعت و تخمین پارامترها نشان میدهد که مدل پیشنهادی دقت بالاتری ارائه داده است. همچنین، مقایسۀ دادههای میدانی تحقیقات گذشته با نتایج مدل پیشنهادی نشان میدهد که مدل پیشنهادی در ترازها و مقاطع عرضی مختلف تطابق مناسبی با دادههای میدانی دارد. نتایج بررسیها بیانگر دقت قابل قبول مدل </span><span lang="FA">پیشنهادی در برآورد توزیع سرعت (</span><span dir="LTR">R<sup>2</sup></span><span lang="FA"> برابر 86/0، خطای نسبی برابر 11 درصد، </span><span dir="LTR">RMSE</span> <span lang="FA">برابر 0758/0، و </span><span dir="LTR">MAPE</span><span lang="FA"> برابر 84/7 درصد)</span><span lang="FA"> است. همچنین، مقایسۀ این مدل با مدل توزیع سرعت چیو نشان میدهد که مدل پیشنهادی علاوه بر اینکه نسبت به مدلهای موجود سادهتراست، محدودیتهای مدلهای پیشین را ندارد و عملکرد بهتری نیز نشان میدهد.</span>موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823Experimental and Numerical Investigation of the Bed Erosion around Bridge Piers with Different Cross-Sectionsارزیابی نتایج تجربی و عددی فرسایش بستر پیرامون پایههای پل با مقاطع هندسی مختلف193611345110.22092/aridse.2017.109453.1189FAنازیلا کارداناستادیار گروه مهندسی عمران - دانشگاه شهید مدنی آذربایجاننسرین حسن پوردانشجوی دکتری سازه های آبی - دانشکده کشاورزی - دانشگاه تبریزعلی حسین زاده دلیراستاد گروه مهندسی آب - دانشکده کشاورزی - دانشگاه تبریزJournal Article20170204<span>In present study, the effect of different cross-sections of bridge piers on reducing the bed erosion and the bed shear stress was experimentally and numerically evaluated. In experimental study, the bed erosion and the percentage of its resuction was calculated;also<span> </span>numerically, the flow around pier models was simulated three dimensionally, and the effect of each cross-section on reduction of bed shear stress was investigated. To determine the efficiency of suggested models, the circular model was selected as the reference model and the decreasing of maximum shear stresses in each model was compared with the decreased scour depth. Comparison of the velocity and water free surface profiles was conducted for verification of </span><span>turbulence models and<span> </span>results showed that with </span><span>model, more accuracy can be obtained. Among the presented models, the A2 model with decreasing scouring depth of 72 percent as copared to the refference model, was found to be best and most effective model.<span> </span>Also the B2 model lead to 8 percent reduction in scouring depth and <span> </span>can be suggested as a<span> </span>model that has the least effect on scouring. The D model causes the scouring depth increase by 7 percent relative to the reference model. Comparison of the numerical and experimental results was another objective of this study due to the complexities of experimental researches. The results showed that there are direct relationship between the bed shear stress and the equilibrium scour depths.</span><span lang="FA">در تحقیق حاضر به مطالعۀ تجربی و عددی تأثیر مقاطع هندسی مختلف پایۀ پل بر کاهش فرسایش بستر و تنش برشی بستر پرداخته شده است. در مطالعۀ تجربی فرسایش بستر پیرامون مدلهای پایۀ پل بررسی و میزان درصد کاهش در هر مدل برآورد شده است. در مطالعۀ عددی، میدان جریان اطراف مدل پایهها به</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">صورت سهبعدی با نرمافزار فلوئنت شبیهسازی و اثر هر یک از مقاطع بر کاهش تنش بر شیب ستر بررسی شده است. برای تعیین درصد کارایی هر یک از مقاطع، پایه استوانهای بهعنوان مدل مبنا انتخاب و میزان کاهش تنش برشی بستر در مدل عددی برای هر یک از مقاطع با کاهش عمق آبشستگی در مدلهای فیزیکی مقایسه شده است. با توجه به حساسیت مدلهای عددی به مدلهای آشفتگی، مدلهای آشفتگی </span> <span lang="FA">با مقایسۀ نیمرخهای سرعت و سطح آزاد آب صحتسنجی شدند. نتایج بررسیها نشان داد مدل </span><span dir="LTR">RNG</span><span lang="FA"> از زیرمجموعۀ این مدل آشفتگی به حصول نتایج عددی با دقت قابل قبولی منجر شده است.از میان مقاطع هندسی مختلف که برای پایۀ پل در نظر گرفته شده است، مقطع دوکی شکل با ابتدای تیز، با کاهش 72 درصد عمق آبشستگی، نسبت به مدل مبنا، بهترین مدل تعیین شده است. مدل ترکیبی مقطع مستطیلی با مثلث انتهایی با کاهش 8 درصد در فرسایش بستر، کمترین تأثیر را بر بهبود نتایج داشته است. مقطع مستطیلی نیز موجب افزایش عمق آبشستگی بهمیزان 7 درصد شده است. نظر به محدودیتهای که در انجام مطالعات آزمایشگاهی وجود دارد، مقایسۀ نتایج عددی با نتایج تجربی یکی دیگر از اهداف پژوهش حاضر بوده است. نتایج بهدست آمده همسو بودن کاهش تنش برشی را در مدلهای عددی و کاهش عمق آبشستگی را در مدلهای تجربی نشان میدهد.</span>موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823Evaluation of Land Consolidation and on-Farm Improvement Projects of Paddy Fields in Guilan Province from the Farmer's Perspectivesارزیابی طرحهای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گیلان از دیدگاه بهره برداران375011208610.22092/aridse.2017.109953.1197FAمحمدعلی غلامی سفیدکوهیاستادیار گروه مهندسی آب، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایرانعلی اصغر آقابیگیدانشجوی دکتری آبیاری و زهکشی، گروه مهندسی آب، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایرانمحمد رضا یزدانیاستادیار پژوهشی موسسه تحقیقات برنج کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رشت، ایرانمریم مرزیدانشجوی دکترای آبیاری و زهکشی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایرانتیمور وقاصی لمرکارشناس ارشد آمار سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، رشت، ایرانJournal Article20170313<span>Land consolidation and on-farm improvement project, is considered as one of the infrastructural projects in the agricultural sector. According to national plans traditional paddy fields need to improved and equipped with modern technologies.<span> </span>In this context so far over 76,000 hectares of paddy fields in the Guilan province have benefited from the plan. Given that farmers are considered the beneficiaries of the project, their feedback and response is of prim importance. In this regard targeted questionnaire can help to improve their status furthermore. In order to analyze and evaluate the views of farmers involved in land improvement and consolidation and on-farm improvement Project, during the year 2011, total number of 455 questionnaire, each with 50 questions, were distributed amongst farmers. The results showed that farmers in terms of age are old, in terms of literacy, are mostly illiterate and lands are in the category of small. The results showed that about 50 percent of farmers have problem in the first and second years after implementation of the project, in the way of supplying water and irrigation management practices. Also construction of roads between farms led to more favorable among farmers.<span> </span>Further, according to results, 62 percent of farmers reported an increase in production after the implementation of the plan upto 300 kilograms per hectare. Generally, the findings showed that more than 75 percent of farmers expressed moderate satisfaction with the implementation of development plan.</span><span lang="AR-SA">طرح تجهیز و نوسازی شالیزاری، یکی از طرحهای زیربنایی در بخش کشاورزی است. این طرح که در آن شالیزارهایی که بهطور سنتی کشت میشوند بهصورت مدرن درمیآیند، بهطور</span><span lang="AR-SA">رسمی از سال 1374</span><span lang="AR-SA">در استان گیلان آغاز شد، آخرین گزارش موسسۀ تحقیقات برنج کشور نشان میدهد که تاکنون بیش از ۷۶000</span><span lang="AR-SA">هکتار از شالیزارهای این استان تجهیز و نوسازی شده است. کشاورزان از بهرهبرداران این طرح هستند، از این رو دریافت نظر آنان در پرسشنامههای هدفمند میتواند به ارتقای کیفی طرح کمک کند. در این پژوهش، بهمنظور تجزیه و تحلیل و ارزیابی دیدگاههای کشاورزان ذی</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">نفع در طرح تجهیز و نوسازی، 455 پرسشنامه هریک با 50 سئوال، طی سال 1390 بین آنان توزیع شد. یافتهها نشان میدهد که کشاورزان شاغل در این اراضی از نظر سنی در ردۀ مسن، از نظر سواد در ردۀ بیسواد، و از نظر سرانۀ مالکیت در ردۀ کشاورزان کمزمین قرار دارند. حدود 60 درصد کشاورزان، نداشتن جاده برای تردد ماشینآلات و 35 درصد از آنان مشکل آب را برای پذیرش طرح تجهیز عنوان کردهاند. حدود 50 درصد از کشاورزان در سالهای اول و دوم پس از اجرای طرح در خصوص نحوۀ تأمین و توزیع آب مشکل داشتند که با اقداماتی نظیر حفر چاههای کمعمق و استفاده از آب زهکشها (بهترتیب ۳۵ و ۳۰ درصد) این مشکل را حل کردهاند بهطوریکه در سالهای سوم بهبعد برای 35 درصد کشاورزان باقی مانده بود. در مورد مصرف آب در داخل مزرعه، بیش از 50 درصد کشاورزان در سالهای اول و دوم در مصرف آب داخل مزارع دارای مشکل بودند. مشکل مصرف آب در مزرعه پس از اجرای طرح تجهیز، ناشی از بزرگ شدن ابعاد کرتها و تغییر در زمان آبیاری، تغییر در دبی ورودی (هیدرومدول) و تنظیم عمق آب بهدلیل مشکل تسطیح سطوح بزرگ و مدیریت توزیع آب بوده است که با حل مشکلات تسطیح کرتهای بزرگ و تطبیق کشاورزان با شرایط پس از اجرای پروژه، مشکل مصرف آب در مزرعه به 35 درصد تقلیل یافته است. پس از اجرای طرح تجهیز و نوسازی، حدود 50 درصد از کشاورزان داخل طرح از روش آبیاری تناوبی بهعنوان روش مناسب آبیاری در مزارع خود استفاده میکنند. 62 درصد از کشاورزان اعلام داشتهاند مقدار افزایش محصول پس از اجرای طرح نسبت به حالت قبل، حداکثر 300 کیلوگرم در هکتار بوده است. حدود 78 درصد بهرهبرداران اعتقاد دارند که اجرای طرح تجهیز باعث سهولت برداشت محصول و خرمنکوبی آن شده است. پس از اجرای طرح، موقعیت زمین حدود 76 درصد بهرهبردان جابهجا شده است که تأثیری منفی بر رضایت بهرهبرداران داشته است. بهطور کلی یافتهها نشان میدهد که بیش از 75 درصد کشاورزان رضایت متوسط از اجرای طرح تجهیز و نوسازی دارند. </span>موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823Laboratory Study of Discharge Coefficients of One and Two-Cycle Piano Key Weir and Comparison of them with Rectangular Labyrinth Weirبررسی آزمایشگاهی ضریب دبی در سرریزهای تک و دوسیکل کلید پیانویی و مقایسه آن با سرریز زیگزاگی پلان مستطیلی516611501810.22092/idser.2018.110112.1203FAهادی رستمیدانش آموخته دکترای تخصصی، گروه علوم و مهندسی آب، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانمحمد حیدرنژاداستادیار گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانمحمد حسین پورمحمدیاستادیار گروه علوم و مهندسی آب، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایرانامیر عباس کمان بدستاستادیار گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانامین بردباراستادیار گروه علوم و مهندسی آب، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانJournal Article20170405<span>Piano key weirs (PKWs), a new type of weirs with a very high discharge capacity, can be used as high performance economic structures. This type of weirs is a good alternative to linear weirs, because they increase the discharge per unit width at the span of non-regulated weirs for the same water load and weir width. In this study, the discharge coefficient of piano key weirs was compared with that of a rectangular labyrinth weir. The results showed 38% increase in the discharge coefficient of the piano key weirs as compared to that of the rectangular labyrinth weir. The difference between the discharge coefficients of the weirs was reduced by increasing hydraulic load when reaching the submergence discharge. The difference was reduced about 24% at high discharges. In addition, the tailwater level was gradually increased from the weir crown level.<span> </span></span> <br />Keywords : discharge coefficients , labyrinth weir, PKW, weir with a rectangular-shaped plan.سرریزهای کلید پیانویی نوع جدیدی از سرریزها هستند که ظرفیت تخلیه دبی بسیار بالایی دارند و میتوانند به عنوان سازهای اقتصادی با کارایی بالا مورد استفاده قرار گیرند. این سرریزها جایگزین مناسبی برای سرریزهای خطی هستند زیرا به ازای بار آبی و عرض سرریز یکسان ، دبی واحد عرض را در دهانه سرریزهای بدون تنظیم کننده افزایش می دهند . در این تحقیق ضریب دبی جریان سرریز کلید پیانویی با یک سرریز زیگزاگی با پلان مستطیلی مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج این تحقیق نشان میدهد ضریب جریان در سرریز PKW ( PIANO KEY WEIRS ) نسبت به سرریز زیگزاگی پلان مستطیلی حدود 38 درصد افزایش داشته است و همچنین با افزایش بار هیدرولیکی و رسیدن به دبی استغراق اختلاف ضریب جریان بین دو سرریز کاهش یافته بطوریکه این اختلاف در دبی های زیاد حدود 24 درصد کاهش و تراز پایاب از تراز تاج سرریز به تدریج افزایش پیدا کرده است .موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823Measurement of Deformation of Reinforced Loose Sandy Soil with Geosynthetics Using: Physical and Numerical Modelingاندازه گیری تغییر شکل خاک ماسه ای سست مسلح شده با ژئوسنتتیک ها با استفاده از مدل سازی فیزیکی و عددی678211366610.22092/idser.2017.110146.1205FAفروغ اشکانمربی گروه عمران دانشگاه مراغهJournal Article20170408<span>Reinforced soil structures are a good choice for coastal walls, dam building, especially at the base of the side walls of the guard bridges, waterways and watercourse side walls, settling basins and irrigation networks and drainage services. In this study, reinforced soil system for increasing the bearing capacity of the soil under the foundation structure was used an experimental model was developed for studying the behavior of geosynthetically reinforced sandy soil. Displacement vectors of the soil and bearing capacity of the strip footing measured in the reinforced mode and unreinforced mode until the impact of variable parameters such as the type of reinforcement, the number of reinforcement layers, the first layer of depth and width of layers also was examined. In addition, numerical models, as well as an experimental model by using Plaxis software was developed and the results were compared with laboratory results. Generally it was observed that the reinforced geogrid as compared to reinforced and unreinforced geotextile soils offers more resistance to load and has more bearing capacity. Further with increasing the number and width of the layers, the above mentioned phenomenon can develop. The evaluation of sandy soil reinforcement and the performance of physical modeling using PIV and numerical Simulation</span><span>using software Plaxis v8.2, suggested that the Size, of wedge failure in depth increases, and thus increases the bearing capacity of strip footing in reinforced state as compared to unreinforced state.</span>خاک مسلح انتخاب مناسبی برای سازههایی مانند دیوارهای ساحلی، سد خاکی، ساختمان دیوارهای نگهبان بهویژه در پایههای کناری پلها، دیوارهای کناری آبروها و مسیلها، حوضچههای رسوبگیر و شبکههای آبیاری و زهکشی است. در این پژوهش، سیستم خاک مسلح برای افزایش ظرفیت باربری خاک زیر فونداسیون سازهها بهکار رفته است. یک مدل کوچک آزمایشگاهی برای بررسی رفتار خاک ماسهای مسلحشده با ژئوسنتتیکها ساخته شده است. بردارهای جابهجایی خاک و ظرفیت باربری پی نواری در حالت مسلح و غیر مسلح اندازهگیری شده است تا تأثیر پارامترهای متغیر از جمله نوع مسلحکننده، تعداد لایههای مسلحکننده، عمق اولین لایه و پهنای لایهها بررسی شود. در ادامه، مدل عددی با همان اندازۀ مدل آزمایشگاهی در نرمافزار Plaxis ایجاد و نتایج بهدست آمده با نتایج مدل آزمایشگاهی مقایسه شده است. بهطور کلی در مسلحکنندۀ ژئوگرید نسبت به مسلحکنندۀ ژئوتکستایل و حالت غیر مسلح، حجم وسیعی از خاک مسلح در برابر ا<span style="text-decoration: underline;"><span style="color: #008080;">ِ</span></span>عمال بار مقاومت میکند و خاک ظرفیت باربری بیشتری از خود نشان میدهد. با افزایش تعداد و پهنای لایهها نیز این عملکرد مشاهده میشود. بررسی عملکرد مسلحکنندهها و خاک ماسهای در مدلسازی فیزیکی با روش PIV و در شبیهسازی عددی با استفاده از نرمافزار Plaxis v8.2، حاکی از افزایش حجم گوۀ گسیختگی در عمق و در نتیجه افزایش ظرفیت باربری پی نواری در حالت مسلح، نسبت به حالت غیر مسلح، است.موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823Physical Modeling of Scour below Single and Double Submerged Pipesمدلسازی فیزیکی آبشستگی زیر لولههای مستغرق منفرد و دوتائی839811366510.22092/aridse.2017.110116.1207FAادیب حاج محمدیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه باهنر کرمان، ایرانمحمد ذونعمت-کرمانیدانشیار گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه باهنر کرمان، ایران0000-0002-1421-8671مجید رحیم پوردانشیار گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه باهنر کرمان، ایرانJournal Article20170414<span>Due to considerable economic, environmental and social impacts, scouring around pipelines has been focus of consideration by different researchers and designers of hydraulic structures. Presentresearch was carried out to investigate the flow pattern, scour mechanism, and temporal evolution of scour hole around the submerged pipes at the Hydraulic Laboratory of Department of Water Engineering located in Shahid Bahonar University of Kerman. The experiments were performed for single pipe and two parallel pipes (double pipes) with different spacing and hydraulic conditions. The results showed that, when water flows around the pipe, the scour process started by establishment the piping flow from pipe upstream side to downstream side.<span> </span>Next, the tunneling erosion was occurred and a flow jet passed below the pipeline, which was the main factor for the development of scour hole. In the case of double pipes, depending on the spacing between the two pipes, different profiles were observed at the scour hole. For both cases of single and double pipes, by increasing the flow discharge, the depth of the scour hole increased. In addition, the observations revealed that the scour depth for single pipe was always more than the double pipes. In the case of double pipes, the interactions between flow and pipes weakened the vortices strength. <span> </span>Under this circumstance, the depth of scour hole at single pipe was less than double pipes, so that, for the discharge of 28 L/s, the maximum scour depth of the single pipe was 1.27 times more than that of the double pipes.</span><span lang="FA">آبشستگی موضعی در اطراف لوله های عبوری از بستر رودخانهها بهدلیل تحمیل خسارتهای زیاد اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی که در پی دارد همواره مورد توجه محققان و طراحان این سازهها بوده است. این پژوهش با هدف بررسی جامع الگوی جریان، مکانیزم آبشستگی و توسعۀ زمانی چالۀ آبشستگی در اطراف لولههای مستغرق تحت جریان یکسویه، در آزمایشگاه تحقیقاتی هیدرولیک و سازههای آبی بخش مهندسی آب دانشگاه شهید باهنرکرمان اجرا شد. آزمایشها برای دو حالت لوله منفرد و دوتائی موازی در فاصلههای مختلف از یکدیگر و در شرایط هیدرولیکی متفاوت صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که در اثر برخورد جریان با لولۀ منفرد، فرآیند آبشستگی با شکلگیری یک جریان نشتی زیرسطحی از بالادست <br /> بهسمت پاییندست لوله آغاز میشود و بعد از آن شکلگیری فرسایش تونلی و عبور جت جریان از زیر لوله عامل اصلی توسعۀ طولی و عمقی چاله آبشستگی است. در حالت دوتائی موازی، بسته به فاصلۀ بین دو لوله، پروفیلهای مختلفی برای چالۀ آبشستگی مشاهده میشود. نشان داده شد که با تغییر فاصلۀ نسبی بین دو لوله از </span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">S/D=0</span></span><span lang="FA"> به </span><span dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">S/D=2</span></span><span lang="FA">، حداکثر عمق آبشستگی برای دبی 28 لیتر بر ثانیه بهترتیب 50 درصد و 44 درصد افزایش </span><span lang="FA">مییابد. در این حالت (دوتائی)، اندرکنش جریان و لولهها، سبب تضعیف گردابههای تشکیل شده در اطراف لولهها میشود و بدینترتیب عمق آبشستگی، در مقایسه با حالت لوله منفرد، کمتر است بهطوریکه حداکثر عمق آبشستگی در حالت لوله منفرد، 27/1 برابر مقدار متناظر آن در حالت لولههای دوتائی است.</span>موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823Study the Hydraulic Flow on the Compound Structure of Weir-Gate with Compound Weir of Circular-Trapezoidal Rectangularمطالعۀ هیدرولیک جریان در سازۀ ترکیبی سرریز- دریچه با سرریز مرکب دایرهای– ذوزنقهای- مستطیلی9911211341110.22092/aridse.2017.110402.1216FAمهسا پسرکلودانشجوی کارشناسی ارشد سازه های آبی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریعلیرضا عمادیدانشیار گروه مهندسی آب، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریJournal Article20170501<span lang="EN">Compound sharp crested weir for measuring the discharge with reasonable sensitivity and accuracy in a wide range of flow, as appropriate solution can be used. Also the transitional water containing sediment and floating will cause problems in how they function. One of the options that can be used to extend</span><span> weir-gate combined </span><span lang="EN">compound sharp crested weir with gate. The purposed of this research,</span><span> investigation of combined flow in sharp crested weir in the state of<span> </span>compound weir with </span><span lang="EN">circular- trapezoidal- rectangular sections by combining gate with opening height of 1.5</span><span>, 3 and 4.5cm. Experiments carried out in an experimental rectangular canal with length of 12 meters and width of 5 meters. Based on experimental data the results show that, discharge coefficient in </span><span lang="EN">compound weir is</span><span> in the range of 0.58 to 0.85 and in </span><span lang="EN">compound weir- gate is </span><span>in the range of 0.38 to 0.78. The results showed<span> </span>that for a known head over the weir,<span> </span>the </span><span lang="EN">discharge coefficient in compound weir-gate is reduced with increasing the height of the gate.</span><span>The<span> </span>mean<span> </span>values<span> </span>of<span> </span>the<span> </span>coefficient<span> </span>of<span> </span>determination<span> </span>(R<sup>2</sup>)<span> </span>and the normalized<span> </span>root<span> </span>mean<span> </span>square<span> </span>error<span> </span>(NRMSE)<span> </span>are 0.96<span> </span>and<span> </span>0.06,<span> </span>respectively. The results showed that the use of a linear combination of flow equations in </span><span lang="EN">compound weir</span><span> with </span><span lang="EN">circular- trapezoidal- rectangular sections</span><span> and </span><span lang="EN">compound weir-gate</span><span>, with acceptable accuracy is able to estimate the discharge coefficient.</span><span lang="FA">سرریزهای لبهتیز مرکب اغلب برای اندازهگیری دامنهای وسیع از جریان و با دقت مناسب در کانالهای روباز بهکار گرفته میشوند. اما در مواردیکه آب انتقالی حاوی مواد رسوبی و شناور باشد، مشکلاتی در نحوۀ عملکرد آنها ایجاد میشود. با ترکیب دریچه و سرریز مرکب، میتوان تا حدی این مشکل را برطرف کرد. هدف از این پژوهش، بررسی خصوصیات هیدرولیکی سرریز و سرریز </span><span lang="FA">– </span><span lang="FA">دریچه با سه مقطع مرکب دایرهای- ذوزنقهای- مستطیلی در سه بازشدگی مختلف دریچه برابر 5/1، 3 و 5/4 سانتیمتر است. آزمایشها در یک فلوم مستطیلی به طول 12 متر و عرض نیم متر اجرا شد. نتایج بررسیها نشان میدهد که بر اساس دادههای آزمایشگاهی، ضریب دبی جریان در سرریزهای لبه تیز مرکب، در محدودۀ 58/0 تا 85/0 و در سرریز- دریچه مرکب، در محدودۀ 38/0 تا 78/0 است. بهازای بار آبی معین با افزایش بازشدگی دریچه، دبی عبوری افزایش ولی ضریب دبی جریان کاهش مییابد. همچنین، مقادیر محاسباتی و مشاهداتی ضریب دبی جریان بر اساس معیارهای ارزیابی، ضریب تبیین (</span><span dir="LTR">R<sup>2</sup></span><span lang="FA">)،و جذر میانگین مربعات خطای نرمال شده (</span><span dir="LTR">NRMSE</span><span lang="FA">) که بهترتیب برابر 96/0 و 06/0 محاسبه شدند، مقایسه گردیدند. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که استفاده از ترکیب خطی روابط جریان در سرریز و سرریز-دریچه مرکب دایرهای - ذوزنقهای </span><span lang="FA">– </span><span lang="FA">مستطیلی میدهد با دقتی قابل قبول ضریب دبی جریان را برآورد کند.</span>موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823Evaluation of Spatio-Temporal Performance and Water Delivery Management of Yamchi Irrigation Network in Nam, W. H., Hong, E. M. and Choi, J. Y. 2016. Assessment of water delivery efficiency in irrigation canals using performance indicators. Irrig. Sci. 34, 129-143.Ardabil Provinceارزیابی عملکرد زمانی و مکانی بهرهبرداری و مدیریت تحویل آب در شبکه آبیاری یامچی اردبیل11312811358110.22092/idser.2017.110602.1220FAامین کانونیاستادیار گروه مهندسی آب، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانآرمین عابدیکارشناس ارشد گروه مهندسی آب، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20170513<span>In order to evaluate the performance of Yamchi irrigation network located at the downstream of Ardabil reservoir dam, the necessary data with regards to water delivered to irrigated areas during four operating years (2012-2015) and cropping pattern variability of cultivated crops were acquired from Ardabil Regional Water Authority. Next water requirement of crops was estimated using Penman-Montith-FAO method and then performance of the irrigation network was evaluated by different performance indices<span> </span>such as Relative water supply (RWS), Relative irrigation supply (RIS), Water delivery index (WDI) and Ratio of moisture availability. The results showed that the performance indices in last two years were 0.4 and 0.5 for RWS and 0.5 and 0.6 for RIS respectively. This indicates that water delivered to the crops through irrigation network was up to 50% less than their requirements. Rainfall contribution to crop water requirement in the first two months (May and June) was higher than the last two months (July and August) during the operating period. Delivery and distribution performance evaluation of network with respect to spatial and temporal scale using satellite images showed that the land area due to severe drought increased and that land area depended on irrigation water supply was decreased in the finishing years of project. </span><span lang="FA">برای ارزیابی عملکرد بهرهبرداری از شبکۀ آبیاری یامچی، حجم آب تحویل داده شده به واحدهای زراعی در دورۀ بهرهبرداری سالهای 91-90 تا 94-93 و تغییرات سطح زیرکشت محصولات مختلف تهیه شد و پس از برآورد نیاز آبی محصولات با استفاده از روش پنمن-مانتیث-فائو، شاخصهایی همچون تأمین نسبی منابع آب، تأمین نسبی آب آبیاری، </span><span lang="FA">نسبت حجم آب تحویلی و نسبت رطوبت قابل دسترس محاسبه شدند</span><span lang="FA">. نتایج بررسیها نشان میدهد که شاخص تأمین نسبی آب آبیاری حدود 4/0 و 5/0 و شاخص تأمین نسبی منابع آب حدود 5/0 و 6/0 بهترتیب در دو سال آخر دورۀ بهرهبرداری بوده است که نشان میدهد حدود 50 درصد کمتر از نیاز آبی محصولات، آب تحویل شبکه شده است.</span><span lang="FA"> در طول دورۀ چهار سالۀ بهرهبرداری، سهم بارندگی در تأمین نیاز آبی محصولات در دو ماه اول (اردیبهشت و خرداد) بیشتر از دو ماه انتهایی (تیر و مرداد) آن بود.</span><span lang="FA"> ارزیابی عملکرد زمانی و مکانی تحویل و توزیع آب در شبکه با استفاده از تصویرهای ماهوارهای و تفسیر آنها نشان میدهد که در سالهای آخر بهرهبرداری، سطحی وسیع از اراضی دچار خشکی شدید بوده است و نیز اینکه سطح زمینهای با تأمین کامل نیاز آبی کاهش یافته است.</span>موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823The effect of cement and Air Entrainment Admixture (AEA) on engineering properties of concrete in irrigation canals liningتاثیر عیار سیمان و میزان هوازا در برخی خواص مهندسی پوشش بتنی کانالهای آبیاری12914211364510.22092/idser.2017.115248.1251FAمهدی عباسیدانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی عمران، مدیریت ساخت دانشگاه آزاد فیروزکوه، ایرانمحمد مهدی امیریاستادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد فیروزکوه، تهران، ایرانرضا بهراملواستادیار بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، همدان، ایرانJournal Article20170828<span>In this research, the effect of cement content and AEA on engineering properties of irrigation canal linings were studied.<span> </span>In this context, 9 different concrete mixtures (treatments) were designed and fabricated using<span> </span>3 levels of AEA ; 0, 0.01, and 0.03<span> </span>percent by weight of cement and 3 levels of cement content; 300, 350 and 400 kg/m<sup>3</sup>. Various experiments included: determination of total air, density and determination of the amount of slump on fresh concrete and density, porosity, compressive strength and electrical resistance tests on hardened concrete samples of all mixtures. The results of experiments on fresh concrete showed that as<span> </span>the<span> </span>AEA increased , the slump of fresh concrete and total air volume also increased whereas concrete density decreased. The results of experiments on hardened concrete indicated that addition of 0.03 percent by weight of bubble making substance to concrete mixture to any of 3 cement samples, resulted in reduction of density, compressive strength and electrical resistance. According to the existing indicators, the cement content of 300 kg / m3 (with and without AEA) is not a<span> </span>suitable option for irrigation canals lining. In irrigation canals, it is<span> </span>necessary to provide the minimum compressive strength<span> </span>in this regard concrete mixtures of 350 (without weathering) and concrete mixtures of 400 kg / m3 (without AEA) and 0.01% of AEA cement weight was found to be<span> </span>suitable option. For the concrete lining in cold regions, the best option for ensuring the compressive strength parameter and the durability against frost is concrete mix with a weight of 400 kg / m3 and 0.01% AEA by cement weight.</span><span lang="FA">در این پژوهش، تأثیر افزودنی حبابساز با عیارهای مختلف سیمان بر ویژگیهای مقاومتی بتن تازه و سخت شده بررسی شده است. بدینمنظور 9 طرح اختلاط بتنی با نسبت آب به سیمان 45/0 و کاربرد 3 سطح عیار سیمان 300، 350 و 400 کیلوگرم بر متر مکعب، و 3 سطح حبابساز</span><span lang="FA"> صفر، 01/0 و 03/0 درصد وزنی سیمان مصرفی، در نظر گرفته شد. آزمایش</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های تعیین مجموع هوای بتن، چگالی و تعیین مقدار اسلامپ روی بتن تازه و آزمایش</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های چگالی، تخلخل، مقاومت فشاری و مقاومت الکتریکی روی نمونههای بتن سخت شده در همۀ مخلوط</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها اجرا شد. نتایج آزمایش</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها روی بتن تازه نشان میدهد که با افزایش مادۀ افزودنی حبابساز، کارایی بتن تازه و میزان هوای کل آن افزایش و چگالی بتن کاهش مییابد. نتایج آزمایش</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها روی بتن سختشده نشان میدهد که افزودن مادۀ حبابساز به اندازۀ 03/0 درصد وزن سیمان به مخلوط بتن با هر 3 عیار سیمان، منجر میشود به کاهش چگالی، مقاومت فشاری و مقاومت الکتریکی. با توجه به شاخصهای موجود، عیار 300 کیلوگرم بر متر مکعب (بدون هوازا و با هوازا) برای پوشش بتنی از جنبه مقاومتی گزینهای پذیرفتنی نیست. برای پوشش بتنی کانالهای آبیاری و برای تامین حداقل مقاومت فشاری لازم، در بین مخلوطهای مورد بررسی مخلوطهای بتنی بهترتیب عیار سیمان </span><span lang="FA">400 کیلوگرم بر متر مکعب (بدون هوازا)، 350 کیلوگرم بر متر مکعب (بدون هوازا و 01/0 درصد وزن سیمان هوازا) اولویت دارند. برای پوشش بتنی در مناطق سردسیر، مناسبترین گزینه جهت اطمینان از پارامتر مقاومت فشاری و دوام در برابر یخبندان، مخلوط بتنی است با عیار 400 کیلوگرم بر متر مکعب و 01/0 درصد وزن سیمان حبابساز.</span>موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزیتحقیقات مهندسی سازه های آبیاری و زهکشی2476-4000197120180823Experimental Investigation of Bed Elevation Difference Effects on Erosion and Sedimentation Pattern for Intersecting Channels (Technical Note)بررسی آزمایشگاهی تأثیر اختلاف رقوم بستر کانالهای متقاطع بر الگوی فرسایش و رسوبگذاری (یادداشت تحقیقاتی)14315411642510.22092/idser.2018.111004.1227FAسعید عباسیاستادیار مهندسی عمران، دانشکده عمران، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانorcid.org/0000-0003-1847-2105حنیف پورشهبازکارشناسی ارشد مهندسی عمران، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران0000-0002-3695-504Xحمیدرضا عابدی امینلوییکارشناس ارشد مهندسی عمران، دانشکده عمران، دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانJournal Article20170609<span>There are some intersecting channels which are seen during operation of open channel networks (Irrigation networks, drainage, navigation and…). It is possible to produce some bed elevation difference during construction and/or because of some reasons such as inaccuracy in implementation, natural action or human made mistakes. In this paper impact of some factors such as discharge ratio, bed elevation difference ratio, erodible and non-erodible bed and bed material grading is experimentally investigated on scour depth in a 90º confluence. The straight channel is 5m long and 30cm width and the intersecting channel is 2.5m long and 30cm width. After analyzing the results and comparing the topography when two channels have elevation difference with the case in which two channels have equal bed elevation, one can find that increasing the difference of bed elevation would result in scour depth increment by 78% while the same increment is less by 45% for the case in which the transverse channel is not erodible. This can be because of a jet flow in the case of non-erodible. Also, increment of flow velocity in the produced steep bed in confluence in the case of erodible bed for both channels, can increase the scouring hole depth.</span> <span style="font-size: small;"><span lang="AR-SA">در خلال بهره</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">برداری از شبکه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">های کانال</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">های روباز (شبکه</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">های آبیاری، زهکشی، کشتی</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">رانی و ...)، بعضاً کانال</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">هایی بهصورت جانبی به کانال اصلی برخورد می</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">کنند. ممکن است در خلال اجرا و بهدلایل طبیعی یا انسانی مانند اشتباه در پیاده</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">سازی نقاط، اختلاف ترازهایی نیز در کف دو کانال ایجاد شود. در این مقاله تأثیر عواملی چون نسبت دبی کانال </span><span lang="FA">متقاطع </span><span lang="AR-SA">به مستقیم، نسبت اختلاف رقوم بستر، فرسایشپذیر و فرسایشناپذیر بودن بستر، و دانهبندی مصالح بستر بر میزان عمق آبشستگی در یک اتصال 90 درجه بهصورت آزمایشگاهی با استفاده از فلومی به طول 5 متر و عرض 30 سانتی</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">متر و کانال </span><span lang="FA">متقاطع </span><span lang="AR-SA">فلومی به طول 5/2 متر و عرض 30 سانتی</span><span dir="LTR"></span><span lang="AR-SA">متر بررسی شده است. مقایسۀ نتایج بهدست آمده در حالتیکه کف دو کانال دارای اختلاف تراز است با حالت بدون اختلاف تراز آن، نشان میدهد که با افزایش اختلاف تراز کف دو کانال، </span><span lang="FA">فرسایش </span><span lang="AR-SA">نیز تا 78 درصد برای حالت هر دو کانال فرسایشپذیر افزایش مییابد که این میزان برای حالت کانال </span><span lang="FA">متقاطع </span><span lang="AR-SA">فرسایشناپذیر تا 45 درصد کمتر است. دلیل این امر می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">تواند ایجاد</span><span lang="AR-SA">جریان پرتابی در حالتی باشد که کانال </span><span lang="FA">متقاطع </span><span lang="AR-SA">دارای بستر فرسایشناپذیر است. افزایش سرعت جریان در شیب بهوجود آمده در محل اتصال دو کانال، وقتی کف دو کانال فرسایشپذیر باشند،<br /> می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">تواند باعث افزایش عمق چالۀ فرسایشی گردد</span></span><span style="font-size: small;"><span lang="AR-SA">.</span></span>