توحید آقازاده سوره؛ محمد همتی
چکیده
دینامیک جریان در محل تلاقی رودخانهها با شش ناحیۀ اصلی قابل تشخیص است: ناحیۀ رکود جریان، انحراف جریان، جدایی جریان، حداکثر سرعت، بازیافت جریان و لایههای برشی. زاویۀ تلاقی، نسبت دبی بین دو شاخه، اختلاف رقوم و غیره از جمله پارامترهای تاثیرگذار بر ابعاد این نواحی هستند. توجه بیشتر مطالعات قبلی بر تلاقی کانالهای همکف معطوف بوده است؛ ...
بیشتر
دینامیک جریان در محل تلاقی رودخانهها با شش ناحیۀ اصلی قابل تشخیص است: ناحیۀ رکود جریان، انحراف جریان، جدایی جریان، حداکثر سرعت، بازیافت جریان و لایههای برشی. زاویۀ تلاقی، نسبت دبی بین دو شاخه، اختلاف رقوم و غیره از جمله پارامترهای تاثیرگذار بر ابعاد این نواحی هستند. توجه بیشتر مطالعات قبلی بر تلاقی کانالهای همکف معطوف بوده است؛ و در زمینۀ تلاقیهای غیرهمکف مطالعات اندک است. این تحقیق به ارزیابی اثر زاویۀ تلاقی دو کانال بر دینامیک جریان (ناحیۀ جداشدگی، الگوی جریان و تراز آب)، با استفاده از شبیهسازی سهبعدی Flow-3D در تلاقیهای همکف و غیرهمکف میپردازد. فاکتورهای مهم بررسی شده در این تحقیق، چهار نسبت دبی (نسبت دبی شاخۀ فرعی به دبی کل برابر با 2/0، 33/0، 5/0 و 67/0)، سه زاویه (45، 60 و 90 درجه) و اختلاف رقومهای متغیر هستند. پیشبینیهای شبیهسازی عددی تطابق خوبی با نتایج آزمایشگاهی دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که بین دینامیک جریان در تلاقیهای همکف و غیرهمکف تفاوت زیاد است و زاویۀ اتصال نقشی مهم در تلاقی رودخانهها، بهویژه در تلاقیهای همکف بازی میکند. با افزایش زاویه، ابعاد ناحیۀ جداشدگی جریان افزایش مییابد بهطوریکه طول ناحیۀ جداشدگی در زاویۀ 90 درجه 3/2 برابر طول ناحیۀ جداشدگی در زاویۀ 45 درجه برای تلاقیهای همکف است. این مقدار در تلاقیهای غیرهمکف با اختلاف رقومهای نسبی برابر با 1/0، 2/0 و 3/0 بهترتیب برابر با 5/4، 3 و 1/2 است.