ابوالفضل برقی خضرلو؛ علیرضا وطن خواه
چکیده
دریچههای کشویی در تاج سرریزهای اوجی با ارتفاع زیاد (سدهای تنظیمی) یا با ارتفاع کم (بهعنوان آستانه) بهمنظور کنترل بهتر جریان طراحی و استفاده میشوند. در حالت دوم، متناسب با ترکیبهای مختلف هندسۀ سرریز، بازشدگی دریچه، عمق بالادست و عمق پاییندست، چهار شرط مختلف جریان قابل تشخیص است: الف) جریان کنترل نشدۀ آزاد، ب) جریان کنترل ...
بیشتر
دریچههای کشویی در تاج سرریزهای اوجی با ارتفاع زیاد (سدهای تنظیمی) یا با ارتفاع کم (بهعنوان آستانه) بهمنظور کنترل بهتر جریان طراحی و استفاده میشوند. در حالت دوم، متناسب با ترکیبهای مختلف هندسۀ سرریز، بازشدگی دریچه، عمق بالادست و عمق پاییندست، چهار شرط مختلف جریان قابل تشخیص است: الف) جریان کنترل نشدۀ آزاد، ب) جریان کنترل نشدۀ مستغرق، ج) جریان کنترل شدۀ آزاد و د) جریان کنترل شدۀ مستغرق. تعیین حد تبدیل هر یک از این شرایط جریان به یکدیگر در کاربرد معادلات دبی در هر وضعیت سودمند خواهد بود. در این تحقیق، با استفاده از برداشتهای آزمایشگاهی روی دو سرریز اوجی با ارتفاع مختلف و نیز از دادههای آزمایشگاهی مدل سرریز دریچهدار پروژه کنترل آب فلوریدای جنوبی و مرکزی، روابطی برای تعیین حدود تبدیل و تعیین آبگذری در شرایط چهارگانه ارائه شده است. در شرایط جریان کنترل نشدۀ آزاد، میانگین قدرمطلق خطای نسبی در تعیین دبی از روابط پیشنهادی 95/1 درصد، در شرایط جریان کنترل شدۀ آزاد و مستغرق بهترتیب معادل 2 و 5 درصد است. نتایج بررسیها نشان میدهد حد تبدیل جریان کنترل نشده به کنترل شده هنگامی است که عمق بالادست از حدود 46/1 برابر بازشدگی دریچه افزایش یابد. با افزایش ارتفاع پاییندست و کاهش ارتفاع بالادست سرریز نیز آستانۀ استغراق نسبی سرریز و میزان آبگذری افزایش مییابد.
حسین خلیلی شایان؛ جواد فرهودی؛ علیرضا وطن خواه
چکیده
بخش عمدۀ تحقیقات پیشین مرتبط با دریچه های قطاعی، بر ارائه روشهایی برای تخمین دبی عبوری از این سازهها متمرکز است و تعیین بازشدگی دریچه ها بهعنوان سازه های تنظیم بهمنظور عبور دبی خاص، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعۀ حاضر،معادلاتی نظری برای تعیین صریح دبی عبوری از دریچههای قطاعی (مسئله نوع اول) و نیز بازشدگی ...
بیشتر
بخش عمدۀ تحقیقات پیشین مرتبط با دریچه های قطاعی، بر ارائه روشهایی برای تخمین دبی عبوری از این سازهها متمرکز است و تعیین بازشدگی دریچه ها بهعنوان سازه های تنظیم بهمنظور عبور دبی خاص، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعۀ حاضر،معادلاتی نظری برای تعیین صریح دبی عبوری از دریچههای قطاعی (مسئله نوع اول) و نیز بازشدگی دریچه (مسئله نوع دوم) با مشخص بودن سایر پارامترها در هر مسئله و به تفکیک شرایط جریان آزاد و مستغرق بر پایۀ ترکیب معادلات انرژی و مومنتم ارائه میکند. در هر مسئله، معیارهایی برای تشخیص شرایط جریان معرفی شده است. به منظور واسنجی و صحتسنجی معادلات نظری پیشنهادی، از 2657 سری داده آزمایشگاهی روی سه نوع مختلف دریچۀ قطاعی استفاده شد. نتایج تحقیقات نشان میدهد که میانگین قدر مطلق خطای نسبی در تعیین دبی و بازشدگی دریچههای قطاعی از روش پیشنهادی به ترتیب 94/1 و 67/2 درصد است. همچنین، رویکرد پیشنهادی در تشخیص شرایط جریان، به طور متوسط در 6/99 و 8/98 درصد از موارد بهترتیب در تعیین دبی و بازشدگی، صحیح عمل شده است. نتایج بررسیها همچنین نشان میدهد که با افزایش زاویۀ انحراف دریچۀ قطاعی و نیز افزایش نسبت محور به شعاع دریچه تمایل به استغراق، افزایش مییابد. همچنین دریچه لاستیکی سخت نیز نسبت به دو نوع دیگر در محدوده بیشتری بهصورت آزاد عمل می کند.