مدیریت شبکه های آبیاری
عاطفه عرب؛ حسنا شفائی؛ کاظم اسماعیلی
چکیده
در این تحقیق اثر دانه بندی و تغییرات پارامترهای هیدرولیکی در مقطع سیلابی مرکب (با دشت سیلابی یک طرف کانال اصلی) بررسی شد. دو مدل آزمایشگاهی مقطع مرکب با مدل اول شیب دیواره جانبی سیلاب دشت صفر و در مدل دوم مقدار برابر با50 درصد در نظر گرفته شد. همچنین با هدف بررسی تاثیر شیب طولی بر شستن رسوبات بستر رودخانه، شیب طولی در سه گام0.002، 0.004 و0.006 ...
بیشتر
در این تحقیق اثر دانه بندی و تغییرات پارامترهای هیدرولیکی در مقطع سیلابی مرکب (با دشت سیلابی یک طرف کانال اصلی) بررسی شد. دو مدل آزمایشگاهی مقطع مرکب با مدل اول شیب دیواره جانبی سیلاب دشت صفر و در مدل دوم مقدار برابر با50 درصد در نظر گرفته شد. همچنین با هدف بررسی تاثیر شیب طولی بر شستن رسوبات بستر رودخانه، شیب طولی در سه گام0.002، 0.004 و0.006 تغییر داده شد. با هدف بررسی تاثیر قطر متوسط رسوبات بر روند آبشستگی، در طول آزمایش ها از رسوبات ماسه ای با قطر0.9 و 3 میلی متر استفاده شد. با مقایسه تغییرات پارامترهای هیدرولیکی(سرعت، تنش برشی، نسبت عمق کانال اصلی به عمق سیلاب دشت، دبی و عدد فرود) با تغییر دانه بندی رسوب نتایج نشان داد با کاهش اندازه دانه بندی و در شیب عرضی صفر، میزان پارامترهای هیدرولیکی افزایش یافته است. نتایج نشان داد، افزایش شیب طولی و عرضی تاثیر زیادی بر افزایش حجم رسوبات شسته شده در طول کانال دارند و با افزایش این شیبهای طولی و عرضی در کانال، میزان حجم انتقال رسوبات بیشتری اتفاق می افتد. با بررسی تغییرات تنش برشی و توان جریان واحد در مقابل ظرفیت انتقال رسوب نتایج نشان داد که با افزایش شیب طولی و در شیب عرضی 0.5 ظرفیت انتقال رسوب افزایش یافته است.
نازیلا کاردان؛ نسرین حسن پور؛ علی حسین زاده دلیر
چکیده
در تحقیق حاضر به مطالعۀ تجربی و عددی تأثیر مقاطع هندسی مختلف پایۀ پل بر کاهش فرسایش بستر و تنش برشی بستر پرداخته شده است. در مطالعۀ تجربی فرسایش بستر پیرامون مدلهای پایۀ پل بررسی و میزان درصد کاهش در هر مدل برآورد شده است. در مطالعۀ عددی، میدان جریان اطراف مدل پایهها بهصورت سهبعدی با نرمافزار فلوئنت شبیهسازی و اثر هر ...
بیشتر
در تحقیق حاضر به مطالعۀ تجربی و عددی تأثیر مقاطع هندسی مختلف پایۀ پل بر کاهش فرسایش بستر و تنش برشی بستر پرداخته شده است. در مطالعۀ تجربی فرسایش بستر پیرامون مدلهای پایۀ پل بررسی و میزان درصد کاهش در هر مدل برآورد شده است. در مطالعۀ عددی، میدان جریان اطراف مدل پایهها بهصورت سهبعدی با نرمافزار فلوئنت شبیهسازی و اثر هر یک از مقاطع بر کاهش تنش بر شیب ستر بررسی شده است. برای تعیین درصد کارایی هر یک از مقاطع، پایه استوانهای بهعنوان مدل مبنا انتخاب و میزان کاهش تنش برشی بستر در مدل عددی برای هر یک از مقاطع با کاهش عمق آبشستگی در مدلهای فیزیکی مقایسه شده است. با توجه به حساسیت مدلهای عددی به مدلهای آشفتگی، مدلهای آشفتگی با مقایسۀ نیمرخهای سرعت و سطح آزاد آب صحتسنجی شدند. نتایج بررسیها نشان داد مدل RNG از زیرمجموعۀ این مدل آشفتگی به حصول نتایج عددی با دقت قابل قبولی منجر شده است.از میان مقاطع هندسی مختلف که برای پایۀ پل در نظر گرفته شده است، مقطع دوکی شکل با ابتدای تیز، با کاهش 72 درصد عمق آبشستگی، نسبت به مدل مبنا، بهترین مدل تعیین شده است. مدل ترکیبی مقطع مستطیلی با مثلث انتهایی با کاهش 8 درصد در فرسایش بستر، کمترین تأثیر را بر بهبود نتایج داشته است. مقطع مستطیلی نیز موجب افزایش عمق آبشستگی بهمیزان 7 درصد شده است. نظر به محدودیتهای که در انجام مطالعات آزمایشگاهی وجود دارد، مقایسۀ نتایج عددی با نتایج تجربی یکی دیگر از اهداف پژوهش حاضر بوده است. نتایج بهدست آمده همسو بودن کاهش تنش برشی را در مدلهای عددی و کاهش عمق آبشستگی را در مدلهای تجربی نشان میدهد.
شادی نجفیان؛ حجت الله یونسی؛ عباس پارسائی؛ حسن ترابی پوده
چکیده
در مقاطع مرکب، به دلیل تفاوت سرعت جریان در کانال اصلی و کرانۀ سیلابی، تنش برشی ظاهری در داخل لایههای سیال به وجود میآید که باعث انتقال جرم و مومنتوم میشود. در مقاطع مرکب با سیلابدشتهای واگرا، تغییرات هندسۀ سیلابدشتها منجر به تبادل مومنتوم اضافی و تبادل آشفتگی بین کانال اصلی و سیلابدشت می شود و بر هیدرولیک جریان ...
بیشتر
در مقاطع مرکب، به دلیل تفاوت سرعت جریان در کانال اصلی و کرانۀ سیلابی، تنش برشی ظاهری در داخل لایههای سیال به وجود میآید که باعث انتقال جرم و مومنتوم میشود. در مقاطع مرکب با سیلابدشتهای واگرا، تغییرات هندسۀ سیلابدشتها منجر به تبادل مومنتوم اضافی و تبادل آشفتگی بین کانال اصلی و سیلابدشت می شود و بر هیدرولیک جریان اثر محسوس میگذارد. در تحقیق حاضر سعی شده است با مدلسازی فیزیکی و عددی، هیدرولیک جریان در مقاطع مرکب با سیلابدشتهای واگرا و زبر بررسی شود. در آزمایشگاه هیدرولیک دانشگاه تهران، مدلسازی عددی با استفاده از مدل سه بعدی Flow 3D صورت گرفته است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که زبری سیلابدشتها بر مشخصههای جریان (مانند توزیع سرعت و گرادیان تنش بررشی) تأثیری چشمگیر دارد. مقایسۀ نتایج عددی با مدل آزمایشگاهی نشان می دهد که مدل Flow 3D با به کارگیری مدل آشفتگی گروههای نرمال شده رینولدز (RNG) دارای دقت مناسبی در شبیهسازی جریان در این گونه مقاطع است.