صمد امامقلی زاده؛ ابراهیم نوحانی
چکیده
ادارۀ فدرال بزرگراههای آمریکا در بررسی آمار شکست پلها به این نتیجه رسیده است که دلیل اصلی شکست آنها آبشستگی موضعی اطراف تکیهگاههای جانبی، در مقایسه با آبشستگی پایههای پل، است.. روشهایی مختلف برای کاهش آبشستگی موضعیدر اطراف پایههاوتکیهگاههایجانبیپلپیشنهاد شده که یکی از آنها استفاده از پرههای مستغرق ...
بیشتر
ادارۀ فدرال بزرگراههای آمریکا در بررسی آمار شکست پلها به این نتیجه رسیده است که دلیل اصلی شکست آنها آبشستگی موضعی اطراف تکیهگاههای جانبی، در مقایسه با آبشستگی پایههای پل، است.. روشهایی مختلف برای کاهش آبشستگی موضعیدر اطراف پایههاوتکیهگاههایجانبیپلپیشنهاد شده که یکی از آنها استفاده از پرههای مستغرق است. در پژوهش حاضر به بررسی عملکرد استقرار پرههای مستغرق در کاهش آبشستگی موضعی تکیهگاه پل با دماغۀ گرد بهصورت آزمایشگاهی پرداخته شده است. آزمایشها در یک فلوم با مقطع مرکب و با استفاده از رسوبات غیرچسبنده با قطر متوسط 1 میلیمتر و در دو مرحله اجرا شدند: بدون حضور پرههای مستغرق و با حضور پرههای مستغرق. پرهها با طول 10 و ارتفاع 33/3 سانتیمتر (3L/H=)، در پنج نوع آرایش دو ردیفه و با زاویۀ 20 درجه نسبت به جریان در جلو تکیهگاه پل مستقر شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عملکرد پرههای مستغرق در کاهش آبشستگی اطراف تکیهگاه قابل توجه و موجب حرکت حفرۀ آبشستگی و دور کردن آن از دماغۀ تکیهگاه به سمت مرکز کانال شده است. همچنین، استفاده از پرههای مستغرق با پنج نوع آرایش مختلف نشان میدهد که بهطور متوسط این سازه میتواند 1/60 درصد عمق آبشستگی را در اطراف تکیهگاه پل کاهش دهد. نتایج بهدست آمده همچنین نشان میدهد که بهترین عملکرد را آرایش دو ردیفه موازی دارد که در آن پرههای ردیف اول با فاصلۀ 5 سانتیمتر و ردیف دوم با فاصلۀ 15 سانتیمتر از تکیهگاه قرار میگیرند و موجب کاهش 74/71 درصد از حداکثر عمق آبشستگی شدهاند.
شادی نجفیان؛ حجت الله یونسی؛ عباس پارسائی؛ حسن ترابی پوده
چکیده
در مقاطع مرکب، به دلیل تفاوت سرعت جریان در کانال اصلی و کرانۀ سیلابی، تنش برشی ظاهری در داخل لایههای سیال به وجود میآید که باعث انتقال جرم و مومنتوم میشود. در مقاطع مرکب با سیلابدشتهای واگرا، تغییرات هندسۀ سیلابدشتها منجر به تبادل مومنتوم اضافی و تبادل آشفتگی بین کانال اصلی و سیلابدشت می شود و بر هیدرولیک جریان ...
بیشتر
در مقاطع مرکب، به دلیل تفاوت سرعت جریان در کانال اصلی و کرانۀ سیلابی، تنش برشی ظاهری در داخل لایههای سیال به وجود میآید که باعث انتقال جرم و مومنتوم میشود. در مقاطع مرکب با سیلابدشتهای واگرا، تغییرات هندسۀ سیلابدشتها منجر به تبادل مومنتوم اضافی و تبادل آشفتگی بین کانال اصلی و سیلابدشت می شود و بر هیدرولیک جریان اثر محسوس میگذارد. در تحقیق حاضر سعی شده است با مدلسازی فیزیکی و عددی، هیدرولیک جریان در مقاطع مرکب با سیلابدشتهای واگرا و زبر بررسی شود. در آزمایشگاه هیدرولیک دانشگاه تهران، مدلسازی عددی با استفاده از مدل سه بعدی Flow 3D صورت گرفته است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که زبری سیلابدشتها بر مشخصههای جریان (مانند توزیع سرعت و گرادیان تنش بررشی) تأثیری چشمگیر دارد. مقایسۀ نتایج عددی با مدل آزمایشگاهی نشان می دهد که مدل Flow 3D با به کارگیری مدل آشفتگی گروههای نرمال شده رینولدز (RNG) دارای دقت مناسبی در شبیهسازی جریان در این گونه مقاطع است.
حسین حمیدیفر؛ محمدحسین امید؛ علیرضا کشاورزی
چکیده
آگاهی از هیدرولیک جریان در آبراهههای مرکب با دشت سیلابی پوشیده از گیاه در تعیین رابطۀ دبی- اشل و همچنین انتقال رسوب و آلایندهها اهمیت زیادی دارد. در این تحقیق، به بررسی آزمایشگاهی ساختار جریان متوسط و پارامترهای جریان آشفته در یک کانال مرکب مستقیم منشوری پرداخته شده است. آزمایشها در دو حالت با و بدون پوشش گیاهی صلب در ...
بیشتر
آگاهی از هیدرولیک جریان در آبراهههای مرکب با دشت سیلابی پوشیده از گیاه در تعیین رابطۀ دبی- اشل و همچنین انتقال رسوب و آلایندهها اهمیت زیادی دارد. در این تحقیق، به بررسی آزمایشگاهی ساختار جریان متوسط و پارامترهای جریان آشفته در یک کانال مرکب مستقیم منشوری پرداخته شده است. آزمایشها در دو حالت با و بدون پوشش گیاهی صلب در دشت سیلابی و در سه عمق نسبی مختلف اجرا و نتایج مقایسه شدند. نتایج نشان میدهد که پوشش گیاهی تأثیر چشمگیری بر مشخصات جریان از قبیل مؤلفههای طولی، عرضی و عمقی سرعت جریان متوسط و همچنین تنشهای رینولدز دارد. به ازای یک عمق نسبی معین و در محدودة آزمایشهای این تحقیق، مشاهده گردید که ظرفیت انتقال جریان در حضور پوشش گیاهی دشت سیلابی، نسبت به شرایط فقدان پوشش گیاهی، تا 31 درصد کمتر است. سرعت جریان متوسط اگرچه تغییرات عرضی زیادی در کانال اصلی دارد اما روی دشت سیلابی پوشیده از گیاه، تقریباً ثابت است. همچنین، جریانهای ثانویۀ قوی و انتقال مومنتوم بین کانال اصلی و دشت سیلابی منجر به ایجاد گرادیان شدید در منحنی توزیع سرعت جریان متوسط، تنش برشی و انرژی جنبشی جریان آشفته در مرز مشترک کانال اصلی و دشت سیلابی میشود.