امیر صمدی؛ محمدهادی داودی؛ ابراهیم امیری تکلدانی؛ حسن رحیمی
چکیده
در مطالعات صحرایی، تشخیص مکانیزم گسیختگی طاقهای آویزان پدیده آمده در سواحل رودخانهها ممکن نیست و از اینرو، این نوع گسیختگی شایع سواحل رودخانهها به صورت آزمایشگاهی بررسی شد. بدین منظور دو نمونه خاک مستعد تشکیل طاق آویزان از سواحل رودخانههای داخلی تهیه شده و آزمایشهای گوناگون برای تعیین مشخصات فیزیکی، شیمیایی، و مکانیکی ...
بیشتر
در مطالعات صحرایی، تشخیص مکانیزم گسیختگی طاقهای آویزان پدیده آمده در سواحل رودخانهها ممکن نیست و از اینرو، این نوع گسیختگی شایع سواحل رودخانهها به صورت آزمایشگاهی بررسی شد. بدین منظور دو نمونه خاک مستعد تشکیل طاق آویزان از سواحل رودخانههای داخلی تهیه شده و آزمایشهای گوناگون برای تعیین مشخصات فیزیکی، شیمیایی، و مکانیکی آنها انجام پذیرفت. از هر یک از نمونهها، سه بلوک خاک با تراکمهای مختلف ایجاد و عملیات زیرشویی ناشی از جریان آب رودخانه تا زمان وقوع گسیختگی در طاق آویزان به صورت دستی انجام گردید و وضعیت پایداری بلوک خاک آویزان در هر گام ارزیابی شد. نتایج آزمایشگاهی نشان داد که دستکم برای شرایط آزمایشگاهی این تحقیق، مکانیزم گسیختگی طاقیشکل غالب از نوع چرخشی است که این موضوع با الگوی تخریب طاقهای آویزان در سواحل رودخانه کردان نیز مطابقت دارد. علاوه بر آن، مکانیزم گسیختگی در خاک چسبندة CL پیشرونده و همراه با توسعة ترک کششی است در حالی که در خاک غیرچسبندة ML، مکانیزم گسیختگی به صورت لحظهای است و تغییرشکل چندانی در قسمت فوقانی بلوک خاک مشاهده نمیشود.
امیر صمدی؛ ابراهیم امیریتکلدانی؛ حسن رحیمی
دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1387، ، صفحه 37-56
چکیده
فرسایش سواحل رودخانه، تخریب اراضی، و رسوبات حاصل از آنها در زمرة مهمترین مسائل مهندسی رودخانه و مدیریت منابع آب هستند که امروزه در اکثر مناطق جهان مورد توجه و مطالعه محققان قرار دارند. توانایی پیشبینی پایداری سواحل رودخانههای فرسایشی پیشنیاز توسعة مدل تعدیل عرض آبراهة آبرفتی و لازمة تخمین میزان فرسایش ساحل و بار رسوبی حاصل ...
بیشتر
فرسایش سواحل رودخانه، تخریب اراضی، و رسوبات حاصل از آنها در زمرة مهمترین مسائل مهندسی رودخانه و مدیریت منابع آب هستند که امروزه در اکثر مناطق جهان مورد توجه و مطالعه محققان قرار دارند. توانایی پیشبینی پایداری سواحل رودخانههای فرسایشی پیشنیاز توسعة مدل تعدیل عرض آبراهة آبرفتی و لازمة تخمین میزان فرسایش ساحل و بار رسوبی حاصل از آن است. در این تحقیق، یک مدل گسترده برای تحلیل پایداری سواحل رودخانه ارائه و به زبان برنامهنویسی فرترن در محیط Visual Fortran 6.5 کد شده است. این مدل، برخلاف اکثر مدلهای پیشین که تنها بر مبنای گسیختگی صفحهای یا دایرهای توسعه یافتهاند، هر دو نوع گسیختگی را مدنظر قرار میدهد و امکان تحلیل پایداری را با استفاده از روشهای مختلف موجود و مقایسه نتایج آنها فراهم میآورد. به علاوه، در مدل حاضر برای نخستین بار توانایی تحلیل پایداری ساحل با توجه به گسیختگی طاقیشکل میسر شده است. در این مدل بسته به جنس مصالح تشکیلدهندة ساحل، نحوة لایهبندی مصالح ساحل و ارتفاع و زاویة شیب ساحل، روش تحلیل مناسب انتخاب میشود و تحلیل پایداری ساحل رودخانه بر اساس تئوریهای مبتنی بر روش گسیختگی محتمل صورت میپذیرد. نحوة کاربرد مدل جدید با ارائه مثالهای جداگانهای از انواع مختلف گسیختگی تشریح شده است.