مهندسی رودخانه
علی دان کو؛ حجت الله یونسی؛ مجتبی صانعی
چکیده
در زمان بروز پدیده سیلاب در رودخانهها و افزایش تراز سطح آب، اکثراً عرشه پلها مستغرق خواهد شد. در این شرایط جریان عبوری از زیر عرشه بهصورت تحت فشار رفتار خواهد کرد. پیش بینی میدان جریان در کانالهای مرکب به علت ماهیت سه بُعدی جریان برای مهندسین هیدرولیک امری دشوار تلقی میشود. شرایط تحت فشار و اختلاف زبری بین کانال اصلی و سیلابدشتها ...
بیشتر
در زمان بروز پدیده سیلاب در رودخانهها و افزایش تراز سطح آب، اکثراً عرشه پلها مستغرق خواهد شد. در این شرایط جریان عبوری از زیر عرشه بهصورت تحت فشار رفتار خواهد کرد. پیش بینی میدان جریان در کانالهای مرکب به علت ماهیت سه بُعدی جریان برای مهندسین هیدرولیک امری دشوار تلقی میشود. شرایط تحت فشار و اختلاف زبری بین کانال اصلی و سیلابدشتها از عوامل پیچیدهتر شدن تحلیل پارامترهای هیدرولیکی جریان در کانالهای مرکب میباشد. در این پژوهش، آزمایشها با پوشش گیاهی صُلب غیرمستغرق و با سه عرض مختلف سیلابدشت و چهار تراکم مختلف پوشش گیاهی با سه عمق نسبی متفاوت انجام شده است. نتایج نشان داد افزایش تراکم پوشش گیاهی باعث افزایش سرعت طولی در کانال اصلی و کاهش آن در سیلابدشت میشود و همچنین افزایش تراکم پوشش گیاهی، بهطور متوسط باعث کاهش 17 درصد مشارکت سیلابدشت در عبور دبی عبوری از مقطع کانال مرکب میگردد. وجود عرشه پل و شرایط جریان تحت فشار باعث پسزدگی جریان شده که منتج به کاهش سرعت جریان و دبی جریان عبوری از زیر عرشه پل می شود.