نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای سازه های، گروه مهندسی آب دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 استاد گروه مهندسی آب، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 استاد، گروه مهندسی آب، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
4 استاد، گروه مهندسی آب، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
5 استادیار گروه مهندسی آب دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
وجود هرگونه تغییر هندسی مانند تبدیل در مسیر کانالهای با جریان فوق بحرانی، موجب تغییر ناگهانی عمق و سرعت جریان و تشکیل امواج ضربه ای می شود. در این تحقیق، ارتفاع و سرعت امواج ضربهای در تبدیلهای همگرای کانال روباز با مقاطع ذوزنقه ای و مستطیلی با بهکارگیری مدلهای آزمایشگاهی بررسی شد. زاویۀ شیب جانبی دیوارهها 45، 60، 70 و 90 درجه و نسبت همگرایی 1 به 2، 1 به 3 و 1 به 4 بهعنوان متغیرهای هندسی و همچنین چهار عدد فرود مختلف در محدوده 23/9-25/3 به عنوان متغیر هیدرولیکی آزمایشها در نظر گرفته شد. تحلیل پروفیلهای سرعت و سطح آزاد امواج ضربه ای نشان میدهد که در حالت کلی، افزایش زاویۀ شیب جانبی دیوارۀ تبدیل، کاهش نسبت همگرایی و افزایش عدد فرود جریان رابطه ای مستقیم دارد با افزایش ارتفاع و سرعت امواج. نتایج تحقیق همچنین نشان میدهد که بیشینۀ ارتفاع امواج ضربهای در تبدیلهای همگرا با مقاطع ذوزنقه ای، به ازای نسبت همگرایی 1 به 2 و زاویه های شیب جانبی 45، 60 و 70 درجه، در مقایسه با مقطع مستطیلی، به طور میانگین به ترتیب به میزان 34/59، 27/44 و 04/24 درصد کاهش مییابد. همچنین، بیشینۀ سرعت امواج ضربهای بهازای شرایط مذکور بهترتیب بهمیزان 51/37، 23/25 و 67/14 درصد کاهش مییابد. نظر به اینکه کانالهای اجرایی عمدتاً با مقطع ذوزنقهای ساخته می شوند، یافته های پژوهش حاضر برای مهندسان طراح می تواند بسیار سودمند باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Experimental Investigation of Supercritical Flows in Open-Channels Contraction with Trapezoidal and Rectangular Sections
نویسندگان [English]
- Farinaz Shoja Talatapeh 1
- Davood Farsadizadeh 2
- Ali Hosseinzadeh Dalir 3
- Javad Behmanesh 4
- Mohammad Reza Nikpour 5
1 Departrment of water engineering, University of Tabriz, Tabriz
2 Professor, Department of Water Engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Professor, Department of Water engineering, University of Tabriz
4 Professor, Department of Water engineering, University of Urmia
5 Assistant Professor, Department of Water Engineering, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil
چکیده [English]
In the present research, height and velocity of shock waves in contractions of open-channel with trapezoidal and rectangular sections was investigated using experimental models. For this purpose, length of transition (0.5m), convergence ratio (1/2, 1/3 and 1/4) and side slope angle (45o, 60o, 70o and 90o) were considered as geometric variables of the experiments. Also 4 Froude number was assumed as a hydraulic variable of the experiments in the range of 3.25-9.23. Analysis of Free surface & velocity profiles of shock waves showed that in general, the increasing of side slope angle of the transition wall, reduction of convergence ratio, and increasing of Froude number have a direct relationship with the increasing height and velocity of shock waves. The results showed that in the contraction with trapezoidal section with the convergence ratio (1/2) and side slope angle (45o, 60o and 70o) compared with rectangular cross-section, on average maximum height of shock waves respectively decreased to: 59.34, 44.27 and 24.04. In the same condition the maximum velocity of shock waves respectively decreased to: 37.51, 25.23 and 14.67. As Executive channels mainly with a trapezoidal cross-section are building and operating, so the findings of this study can be very useful for design engineers.
کلیدواژهها [English]
- Contraction
- Convergence Ratio
- Shock Waves
- Side Slope Angle