نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه مهندسی ماشینهای کشاورزی، دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی، دانشگاه تهران
2 استاد گروه مهندسی ماشینهای کشاورزی، دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی، دانشگاه تهران
3 دانشیار موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کرج
4 استاد گروه مهندسی ماشینهای کشاورزی، دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی، دانشگاه تهر
5 دانشیار گروه مکانیک، دانشکده فنی، دانشگاه تهران
6 استادیار موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی کرج
چکیده
مصرف بیرویة سوختهای فسیلی، منجر به انتشار آلایندههای هوا و گازهای گلخانهای (GHG) فراوانی شده است. مشکلات ناشی از استفاده روزافزون از سوختهای فسیلی و پیشبینی پایانپذیر بودن این سوختها، یافتن فناوریهای نوین بهجای سیستمهای مبتنی بر سوختهای فسیلی را اجتنابناپذیر نموده است. همزمان با سایر زمینههای فناوری، ضروری است صنعت کشاورزی نیز خود را آمادة این جایگزینی کند. بر همین اساس، پروژة سافت (SAPHT) برای کارهای سبک کشاورزی از قبیل کاشت محصولات ردیفی، بذر پاشی، درو علوفه، سمپاشی، جابهجایی محصول در مزرعه، کارهای ثابت ایستگاهی، و برخی دیگر از عملیات طراحی و ساخته شد که به توان مصرفی پایینتری نیاز دارند. سافت، تراکتور هیبریدی دو چرخ محرکی با موتورهای الکتریکی مستقل روی هر چرخ عقب است. بخشی از انرژی سافت از خورشید و بخش دیگر از شبکة برق تأمین میشود. در این تحقیق ارزیابی مزرعهای سافت و همچنین مقایسة نتایج
شبیهسازی و عملی بررسی میشود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که سافت قابلیت جایگزین شدن با تراکتورهای گروه "I" را دارد و با طراحیهای انجام گرفته میتواند روزانه بین دو تا چهار ساعت عملیات مختلف کشاورزی را به انجام برساند. با بهبود برخی از سیستمهای استفاده شده (مثل باتری) محدودة کاری سافت را میتوان به بیش از سه برابر در روز افزایش داد.
کلیدواژهها