نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی جندی شاپور، دزفول، ایران
2 استادیار گروه عمران آب دانشگاه صنعتی جندی شاپور، دزفول
چکیده
در این تحقیق به بررسی میزان تأثیر تجمع اجسام شناور موجود در جریانهای آوارهای در دهانۀ سرریز بر مشخصات هیدرولیکی سرریز تاج دندانهای پرداخته شده است. برای این منظور تلاش شد تا با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و دستهبندیهای مناسب با استفاده از چوبهایی با ضرایب قدکشیدگی مختلف، میزان انسدادهای متفاوتی در دهانۀ ورودی سرریز تاج دندانهای ایجاد شود. برای بررسی اثر شکل دهانۀ ورودی سرریزهای تاجدندانهای بر شرایط هیدرولیکی جریان ناشی از انسداد ایجاد شده، سناریوهای مختلفی با تغییر در میزان شیب کلیدهای ورودی به خروجی z و تعداد سیکل n سرریزهای تاج دندانهای تدوین شد. نتایج بررسیها نشان میدهد که صرفنظر از شکل دهانۀ ورودی به آبگیر قائم، افزایش ضریب قدکشیدگی منجر به کاهش میزان انسداد در دهانۀ سرریز میشود و به تَبَع آن ضریب تخلیۀ جریان افزایش و بار آبی بالادست سرریز کاهش مییابد. به بیان دیگر، با تغییر ضریب قدکشیدگی از 15 به 20 و از 15 به 25 بهطور متوسط به ترتیب 02/8 و 44/14 درصد ضریب تخلیۀ جریان افزایش خواهد یافت. نتایج بررسی ها همچنین نشان میدهد که شیب کلید ورودی به خروجی z و تعداد سیکل n سرریز تاج دندانهای بر میزان انسداد ایجاد شده در دهانۀ سرریز و بهتبع آن بر مشخصات هیدرولیکی جریان تأثیر میگذارد به گونهای که بیشترین میزان انسداد و افت ضریب تخلیه متعلق به z معادل 5/1 بهترتیب در سرریزهایی با تعداد سیکل 8، 6، 4 و 2 مشاهده شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Laboratory Evaluation of the Effect of Floating Debris Accumulation at Crown Wheel Weirs on the Hydraulic Characteristics under Cumulative Test
نویسندگان [English]
- Saeid Habibi 1
- Babak Lashkara-Ara 2
1 MSc Student, Jundi-Shapur University of Technology, Dezful-Iran
2 Assistant Professor, Civil Engineering Department Jundi-Shapur University of Technology, Dezful, Iran
چکیده [English]
In this research the effect of floating debris accumulation in the debris flow at the weir entrance on hydraulic coefficients of crown wheel weir is discussed. For this purpose, an effort was made to create different amount of blocking at the opening of crown wheel weir, by using experimental setups and by use of woods with various slenderness coefficients. In order to study the effect of weir opening shape on the Hydraulic Profile, several conditions were created by changing the gradient keys (z) and number of cycles (n) of crown wheel. Regardless of the shape of inlet to intake, results showed that increasing the slenderness coefficient decreases the possibility of blocking in overflow openings and consequently, reduces the upstream head water and increases the coefficient of dischargespill flow. In oter words by changing the slenderness coefficient from 15 to 20 and 25 respectively, the discharge flow on an average increased from 8.02 to 14.44 percent. . Moreover, the key slope (z) and cycle numbers (n) of crown wheel weir, affected the amount of blocking and consequently characteristics of hydraulic flow such that the best performance belonged to key slope of equivalent to1.5 which was observed in weirs with 8, 6, 4 and 2 number of cycles, respectively.
کلیدواژهها [English]
- Blocking
- Debris Flow
- Discharge Coefficient
- Slenderness Coefficient