پوریا بیگی؛ بابک لشکرآرا
چکیده
تخمین مقاومت هیدرویکی جریان در کانالهای روباز بهواسطۀ وجود جریانهای ثانویه و لزجت گردابی همواره با چالش جدی مواجه بوده است. بهواسطۀ وجود اثر جدارهها بر موقعیت سرعت حداکثر، تعیین سهم لولههای جریان در بستر و جداره با خطا مواجه است. برای این منظور در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش ترسیم تطابقی و رسم خطوط هارمونیک ...
بیشتر
تخمین مقاومت هیدرویکی جریان در کانالهای روباز بهواسطۀ وجود جریانهای ثانویه و لزجت گردابی همواره با چالش جدی مواجه بوده است. بهواسطۀ وجود اثر جدارهها بر موقعیت سرعت حداکثر، تعیین سهم لولههای جریان در بستر و جداره با خطا مواجه است. برای این منظور در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش ترسیم تطابقی و رسم خطوط هارمونیک جریان و پتانسیل، سهم لولههای جریان در بستر و جداره تخمین زده شده؛ پس از آن، با حذف اثر عوامل ایجادکنندۀ گرادیان سرعت در نتایج ساده شدۀ حل توام معادلات پیوستگی و ممنتم، مقادیر تنش برشی حاصل از وزن لولههای جریان در بستر و جدارهها محاسبه گردید. از مقایسۀ نتایج حاصل از روش ترسیم تطابقی با نتایج آزمایشگاهی اندازهگیری مستقیم تنش برشی، میزان اندرکنش گردایان سرعت بر نتایج تنش برشی به روش ترسیم تطابقی تعیین گردید. بررسیها نشان میدهد که با افزایش نسبت ظاهری، اثر گرادیان سرعت کاهش مییابد، بهگونهای که با افزایش نسبت ظاهری از 1 به 20، میزان اثر گرادیان سرعت بر تخمین تنش برشی بستر بهترتیب از 7 به 1 درصد و در جداره از 15 به 3 درصد کاهش مییابد. سرانجام با ارائۀ روابطی مقادیر تدقیق شدۀ تنش برشی در بستر و جداره معرفی شده اند.
رسول دانشفراز؛ مرجان معظم نیا؛ سینا صادق فام
چکیده
برآورد توزیع سرعت جریان از مباحث مهم در هیدرولیک جریان کانالهای روباز، فاضلابروها، و رودخانههاست. وجود پدیدۀ سرعت حداکثر زیر سطح آب (پدیدۀ دیپ)، برآورد توزیع سرعت را در جریانهای روباز با پیچیدگیهایی مواجه میکند. در این مقاله توزیع سرعت در کانالهای مرکب فاضلابرو تنگ، با استفاده از تئوری آنتروپیبرآورد و تأثیر توابع ...
بیشتر
برآورد توزیع سرعت جریان از مباحث مهم در هیدرولیک جریان کانالهای روباز، فاضلابروها، و رودخانههاست. وجود پدیدۀ سرعت حداکثر زیر سطح آب (پدیدۀ دیپ)، برآورد توزیع سرعت را در جریانهای روباز با پیچیدگیهایی مواجه میکند. در این مقاله توزیع سرعت در کانالهای مرکب فاضلابرو تنگ، با استفاده از تئوری آنتروپیبرآورد و تأثیر توابع توزیع تجمعی مختلف بر منحنیهای توزیع سرعت بررسی شده است. مقایسۀ نتایج دو تابع آنتروپی چیو و مارینی در برآورد توزیع سرعت و تخمین پارامترها نشان میدهد که مدل پیشنهادی دقت بالاتری ارائه داده است. همچنین، مقایسۀ دادههای میدانی تحقیقات گذشته با نتایج مدل پیشنهادی نشان میدهد که مدل پیشنهادی در ترازها و مقاطع عرضی مختلف تطابق مناسبی با دادههای میدانی دارد. نتایج بررسیها بیانگر دقت قابل قبول مدل پیشنهادی در برآورد توزیع سرعت (R2 برابر 86/0، خطای نسبی برابر 11 درصد، RMSE برابر 0758/0، و MAPE برابر 84/7 درصد) است. همچنین، مقایسۀ این مدل با مدل توزیع سرعت چیو نشان میدهد که مدل پیشنهادی علاوه بر اینکه نسبت به مدلهای موجود سادهتراست، محدودیتهای مدلهای پیشین را ندارد و عملکرد بهتری نیز نشان میدهد.