نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی عمران، مدیریت ساخت دانشگاه آزاد فیروزکوه، ایران
2 استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد فیروزکوه، تهران، ایران
3 استادیار بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، همدان، ایران
چکیده
در این پژوهش، تأثیر افزودنی حبابساز با عیارهای مختلف سیمان بر ویژگیهای مقاومتی بتن تازه و سخت شده بررسی شده است. بدینمنظور 9 طرح اختلاط بتنی با نسبت آب به سیمان 45/0 و کاربرد 3 سطح عیار سیمان 300، 350 و 400 کیلوگرم بر متر مکعب، و 3 سطح حبابساز صفر، 01/0 و 03/0 درصد وزنی سیمان مصرفی، در نظر گرفته شد. آزمایشهای تعیین مجموع هوای بتن، چگالی و تعیین مقدار اسلامپ روی بتن تازه و آزمایشهای چگالی، تخلخل، مقاومت فشاری و مقاومت الکتریکی روی نمونههای بتن سخت شده در همۀ مخلوطها اجرا شد. نتایج آزمایشها روی بتن تازه نشان میدهد که با افزایش مادۀ افزودنی حبابساز، کارایی بتن تازه و میزان هوای کل آن افزایش و چگالی بتن کاهش مییابد. نتایج آزمایشها روی بتن سختشده نشان میدهد که افزودن مادۀ حبابساز به اندازۀ 03/0 درصد وزن سیمان به مخلوط بتن با هر 3 عیار سیمان، منجر میشود به کاهش چگالی، مقاومت فشاری و مقاومت الکتریکی. با توجه به شاخصهای موجود، عیار 300 کیلوگرم بر متر مکعب (بدون هوازا و با هوازا) برای پوشش بتنی از جنبه مقاومتی گزینهای پذیرفتنی نیست. برای پوشش بتنی کانالهای آبیاری و برای تامین حداقل مقاومت فشاری لازم، در بین مخلوطهای مورد بررسی مخلوطهای بتنی بهترتیب عیار سیمان 400 کیلوگرم بر متر مکعب (بدون هوازا)، 350 کیلوگرم بر متر مکعب (بدون هوازا و 01/0 درصد وزن سیمان هوازا) اولویت دارند. برای پوشش بتنی در مناطق سردسیر، مناسبترین گزینه جهت اطمینان از پارامتر مقاومت فشاری و دوام در برابر یخبندان، مخلوط بتنی است با عیار 400 کیلوگرم بر متر مکعب و 01/0 درصد وزن سیمان حبابساز.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of cement and Air Entrainment Admixture (AEA) on engineering properties of concrete in irrigation canals lining
نویسندگان [English]
- Mahdi Abbasi 1
- mohammad Mahdi Amiri 2
- Reza Bahramloo 3
1 Azad university of Firoozkooh , Civil Eng. construction management, firoozkooh, Iran
2 Civil engineering Department, Firoozkooh Azad university, Firoozkooh, Iran
3 Science member, Agricultural Engineering Research Institute Department, Hamedan Agricultural and Natural Resources Research and Education Center, AREEO, Hamedan, Iran
چکیده [English]
In this research, the effect of cement content and AEA on engineering properties of irrigation canal linings were studied. In this context, 9 different concrete mixtures (treatments) were designed and fabricated using 3 levels of AEA ; 0, 0.01, and 0.03 percent by weight of cement and 3 levels of cement content; 300, 350 and 400 kg/m3. Various experiments included: determination of total air, density and determination of the amount of slump on fresh concrete and density, porosity, compressive strength and electrical resistance tests on hardened concrete samples of all mixtures. The results of experiments on fresh concrete showed that as the AEA increased , the slump of fresh concrete and total air volume also increased whereas concrete density decreased. The results of experiments on hardened concrete indicated that addition of 0.03 percent by weight of bubble making substance to concrete mixture to any of 3 cement samples, resulted in reduction of density, compressive strength and electrical resistance. According to the existing indicators, the cement content of 300 kg / m3 (with and without AEA) is not a suitable option for irrigation canals lining. In irrigation canals, it is necessary to provide the minimum compressive strength in this regard concrete mixtures of 350 (without weathering) and concrete mixtures of 400 kg / m3 (without AEA) and 0.01% of AEA cement weight was found to be suitable option. For the concrete lining in cold regions, the best option for ensuring the compressive strength parameter and the durability against frost is concrete mix with a weight of 400 kg / m3 and 0.01% AEA by cement weight.
کلیدواژهها [English]
- Air Entrainment Admixture (AEA)
- Cement
- Concrete Mixtures
- Irrigation Canals
- Lining